Paradise! - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Meike Fijneman - WaarBenJij.nu Paradise! - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Meike Fijneman - WaarBenJij.nu

Paradise!

Door: Meike

Blijf op de hoogte en volg Meike

24 December 2013 | Thailand, Ko Tao

Lieve allemaal,

Het is inmiddels twee weken geleden sinds mijn laatste verslag, dus weer tijd voor een update. Alvast sorry voor het, waarschijnlijk, lange verhaal!

Zoals ik in mijn vorige verslag al had vermeld ben heb ik mijn plannen gewijzigd en ben ik eerst naar chiang rai gegaan. Met name omdat ik toch zoveel tijd had om naar het zuiden te gaan en omdat ik heel graag nog meer van de bergdorpen wilde zien. Op de bonnefooi, zoals ik al bijna alles heb gedaan en wat altijd goed uitpakt, naar het busstation in chiang mai gegaan voor de bus naar chiang rai. Dit verliep nu iets anders, want de eerst volgende bus met vrije plekken ging pas over 4 uur... Zo duf om te moeten wachten op een busstation, maar goed mensen kijken kan daar dan weer wel prima dus de tijd ging nog relatief snel voorbij. Daarna een prima reis gehad, alleen pas tegen de avond in chiang rai. Ben meteen naar mijn guesthouse gegaan en daar ook geïnformeerd voor een trekking. Zaterdag heb ik me in en om Chiang Rai vermaakt met een bezoekje aan het hilltribe museum (ontzettend veel informatie over de stammen die in de omgeving leven) en de witte tempel. Die tempel is zo vreemd en fascinerend. De tempels die je normaal gesproken tegenkomt in Thailand zijn vaak kleurrijk en uitbundig versierd. Deze is ook uitbundig versierd, maar alles is in wit. Zelfs de meeste koi karpers in de vijvers en de sarong die je te leen krijgt zijn wit.

Zondag stond de trekking gepland. Had te horen gekregen dat ik de enige was dus had een privé tour. Was benieuwd want we zouden 5 uur gaan lopen, 3 hilltribes bezoeken en afsluiten bij de hotsprings. De tocht begon een stukje over de weg en dan meteen de jungle in, zoals je die kent van plaatjes en films. Het enige wat je ziet zijn bamboestengels, varens, bananenbomen enz enz en een 'paadje' daardoor heen dat stijl naar boven en beneden gaat en door rivierbeddingen. Ed, de gids met goedwerkend kapmes, sprak goed Engels en heeft een heleboel verteld over de flora en fauna en de gebruiken en gewoonten van de hilltribes. Doordat het zoveel geregend had afgelopen dagen (volgens de mensen van hier lijkt het wel regenseizoen terwijl het dat absoluut niet is) was het niet altijd even makkelijk lopen door de modder en ik was ook blij met de bamboestok, anders had ik sowieso een aantal keer een schuiver gemaakt. Ed deerde dat allemaal niks want die heeft onderweg allerlei dingen voor me in elkaar geknutseld. Het begon met een kroontje van varens (ben omgedoopt tot the queen of the jungle) en een Harry Potter muts van bananenblad en eindigde met een theekopje en gevlochten ring van bamboe. Gaaf! Na ongeveer een uur te hebben gelopen begon het te regenen. Voordeel van de dichte begroeiing is dat je er tijdens het lopen in eerste instantie niet zoveel last van hebt. Maar toen we een tijdje daarna in het lisu dorp aankwamen stortte het eruit. Tijdens de lunch ging het zo te keer met regen en onweer dat het water de hut in liep en dat weer werd opgelost door een stuk bamboe weg te trekken. Tegen het einde van de lunch was de regen een stuk minder en konden we op pad met poncho's aan en gelukkig brak even later de zo'n weer door. Net op dat moment liepen we door het kmt Chinees dorp met de bijbehorende theeplantage en hadden we dus een schitterend uitzicht over de omliggende bergen. Daarna doorgelopen naar het Karen dorp en tot slot het lahu dorp. Daar heb ik even gespeeld met een puppy en een meisje die heel nieuwsgierig was naar wat er in mijn rugzak zat en op een gegeven moment 'money' vroeg. Haha gehaaid zijn ze wel en dus ook verpest door die toeristen. Zonde, want je ziet ook dat de echte tradities aan het verdwijnen zijn. Na nog een flink stuk afdalen kwamen we uit bij de hotsprings. Naast 2 bassins van 87 graden (niet zwembaar!) is er ook een van 37 graden en dat was heerlijk om even bij te komen en te ontspannen. Ondanks de kou en nattigheid onderweg en wat spierpijn de dag erna heb ik echt een topdag gehad en ben ik heel blij dat ik dit heb gedaan!

Op maandag ging zou ik weer terug gaan naar Chiang Mai en daar de nachttrein pakken naar Bangkok om dan meteen door te reizen naar Hua Hin. Heerlijk om naar de warmte in het zuiden te gaan na deze koude en natte dagen in chiang rai. Zo gezegd, zo gedaan. Had niks van te voren geboekt en alles verliep prima, nergens lange wachttijden en in de trein geluk dat er maar 1 persoon in mijn hokje zat. Lekker veel ruimte om te zitten en spullen kwijt te kunnen. Heb vrij goed kunnen slapen en dat is maar goed ook want werd helemaal kriebelig van het langzame rijden. Alle auto's en scooters razen je voorbij! In de ochtend kwam er een Thaise man tegenover me zitten die een praatje begon. Toen hij hoorde dat ik uit Nederland kwam heeft hij een ellenlange lijst met voetballers van Ajax opgenoemd, van vroeger en nu. Zoals bekend in Thailand hebben vrijwel alle treinen een gigantische vertraging en zo ook deze trein. We kwamen 2,5 uur later aan op station hua lamphong in Bangkok en heb aan die man gevraagd hoe dat kwam. Het antwoord: due to the traffic. Okeee, wat heeft het verkeer hier mee te maken?? Heb toen even op zitten letten en ben erachter gekomen dat de trein elke keer stopte bij de kruispunten. Aangezien die er nogal veel zijn en ook behoorlijk grote snap ik wel waar die vertraging vandaan komt. De trein volgt dus het verkeer en niet andersom, want wij gewend zijn. We kwamen uiteindelijk precies op tijd aan zodat ik nog net de trein maar Hua Hin haalde. 4 uur lang op een keihard, rechtop zittend plastic stoeltje maar wel een mooie rit. Heb de sloppenwijken van Bangkok gezien en me daarna verbaasd over de spoorwegovergangen waar een mannetje met een rode en groene vlag staat te zwaaien en doet volgens mij ook de slagbomen handmatig open en dicht. Apart..
Hua Hin is een leuke badplaats en logeerde in een guesthouse van een Nederlander die de hele wereld heeft over gezworven en iedereen aanspreekt met schat, darling of sweetie. Ik heb eindelijk weer op het strand gelegen, alleen was het echt koud door de wind. Ook hier is het weer niet normaal heb ik me laten vertellen, want het is veel te koud voor de tijd van het jaar. Heb nog een dagtocht met de scooter gemaakt naar het Sam roi yot national park. Flink verdwaald, want of het staat ineens niet meer aangegeven of alleen in het Thai. Resultaat was dat ik er ellenlang over heb gedaan maar wel een mooie tocht achter de rug had dus was niet eens erg. Het park bestaat uit een aanval grotten van kalksteen en een berg met '300 toppen'. Eigenlijk is het een langgerekte berg die er ineens ligt. Tussen de berg en de kust vind je kleine meertjes met zeewater en ananasvelden. Heb 2 grotten bezocht en alleen de 2e helemaal in geweest. Bij beide grotten was ik helemaal alleen en die eerste was pikdonker en had geen idee waar je dan naartoe ging. Aangezien ik mezelf goed bang kan maken heb ik dat maar niet gedaan.. Die 2e was wel echt schitterend met openingen in het dak en grote open ruimtes waarin zelfs een paviljoen voor de koning is gebouwd. In het hele park waren sowieso weinig toeristen, wat heerlijk rijden is over de lange rechte wegen.

Na Hua Hin via prachuap khiri Khan en Chumphon (beiden niet veel bijzonders) eindelijk naar Ko Tao! Moest om 5 uur opstaan voor de pick-up om 5.40 (die er pas om 6.15 was) en de boot van 7 uur. We vertrokken pas om kwart voor 8 omdat iedereen zijn kaartje voor de boot moet omwisselen voor een nieuw kaartje. Vraag me niet waarom want ze zien er hetzelfde uit. Ik ging met de expres catamaran die er 1.45 uur over zou doen. Jezus wat een reis zeg. Heb ongeveer 10 minuten binnen gezeten en ben toen maar op het bovendeks gaan zitten voor frisse lucht. Word altijd snel zeeziek en er was een golfslag van jewelste, dus we werden lekker heen en weer geschud. De kotszakjes werden uitgedeeld en die zijn ook veelvuldig gebruikt. Niet door mij, was blij met mijn vooruitziende blik en het vooraf ingenomen pilletje tegen reisziekte. Eenmaal aan wal stond de pick-up service van het resort al klaar en was daar dan ook om half 11. Prima geregeld. Kamer was nog niet klaar dus eerst maar even een ontbijtje en bijkomen van die tocht. Heb nu zelfs een grote blauwe plek op mijn rug en hand van het tegenhouden op het bankje. Afgezien van het ellendige begin is het een paradijsje!! Heerlijk zonnen, wandeling maken het binnenland in en lekker lezen. Ik vind het hier een groot gekkenhuis, net of je in Salou bent ofzo (komt misschien door de kerstdagen?), maar als je 10 meter het dorp uit bent kom je ineens niemand meer tegen en kun je heerlijk genieten van het prachtige uitzicht.

Vanaf het strand in Ko Tao wens ik jullie allemaal een fijne kerst en alvast een gelukkig 2014!

Liefs, Meike

P.s. Voor de liefhebbers nog een aantal weetjes over de hilltribes:
- Akha: mensen die een tweeling krijgen moeten deze doden, alleen dieren kunnen Tweelingen krijgen volgens hen. Als ze een nieuw huis gaan bouwen moet de priester een ei op de grond gooien. Als het ei breekt dan is het goed want hebben ze toestemming gekregen van de geesten, zo niet dan moeten ze een ander stuk grond kiezen en opnieuw een ei gooien. En ja ze claimen dat sommige eieren niet stuk gaan.
- Lisu: als meisjes witte kleding aan hebben zijn ze ongetrouwd. Op het moment dat ze getrouwd zijn dragen ze donkerdere kleding. De traditionele kostuums maken kost een jaar per kostuum.
- Bamboe is heel belangrijk en wordt voor bijna alles gebruikt. Zelfs de navelstreng wordt ermee doorgesneden.
- Thai eten 300 ton insecten per jaar. Ik heb ze nog niet gehad, misschien toch maar aan wagen?
- Bij binnenkomst in een huis in de hilltribe mag je niet op de drempel gaan staan. Dit is namelijk het domein van de geesten.
- verbouwen bijna allemaal opium (in veel mindere mate DNA vroeger), want de regering vond het in het verleden 'handig' dat er hilltribes waren want daar is minder controle op.

  • 24 December 2013 - 17:00

    Rob Fijneman:

    Wederom heel leuk om alles nog eens achter elkaar te lezen. Vooral die Harry Potter bananenmuts maakt het verschil, idee voor in Nederland. Tot facetime morgen op eerste Kerstdag

  • 24 December 2013 - 17:07

    Imke:

    Ik wist wel dat we iets dierlijks dan wel beestachtigs hadden...! En dat er een ei kapot gevallen is in ons nieuwe huis maakt ons echte Akha?
    Wat een avonturen weer Meike! Elke minuut lijk je uit te buiten, maar ook een mooie mix met lekker relaxen!
    Heb een fijne tijd in paradise!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meike

Actief sinds 10 Okt. 2013
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 8268

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2013 - 05 Februari 2014

Rondreis Azie

Landen bezocht: