Tempels, olifanten en magic mushrooms - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Meike Fijneman - WaarBenJij.nu Tempels, olifanten en magic mushrooms - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Meike Fijneman - WaarBenJij.nu

Tempels, olifanten en magic mushrooms

Door: Meike

Blijf op de hoogte en volg Meike

12 December 2013 | Thailand, Chiang Mai

Lieve allemaal,

het is weer de hoogste tijd voor een nieuw verslag, ditmaal geschreven vanuit Chiang Mai in een internetcafe met een dubbel toetsenbord(zowel de Thaise tekens als de Europese letters staan erop, dus lastig typen). Afgelopen week heb ik ontzettend veel gedaan, zowel op cultureel gebied als in de natuur.

Ik ben begonnen met een uitstapje naar de Erawan watervallen. Er rijdt rechtstreeks een busje naar toe waar je ongeveer 2 euro voor betaald. De tijden waarop de bussen rijden zijn niet altijd even betrouwbaar, soms worden er gewoon 2 tijdstippen waarop de bus eigenlijk zou rijden overgeslagen (daar gaat dan je vroege opstaan...) Na een rit van 1,5 uur waren we dan in het Erawan national park. De watervallen bestaan uit 7 plateaus die je allemaal kan beklimmen en waarin je kan zwemmen. Het is echt prachtig om te zien en de tocht naar boven was helemaal niet zo zwaar als de lonely planet beschreef. Het enige jammere was dat er constant te dikke Russen met te weinig kleren aan letterlijk langs je heen renden of ontzettend in de weg liepen. Maar als je net een bocht om ging bij elk plateau stond je daar in je eentje en kon je heerlijk genieten van het geluid van de waterval, de vogels en de stilte.
Na dit natuur uitstapje was het weer tijd voor wat cultuur, in de vorm van tempels. Ik ben als eerste met de bus naar Ayutthaya gegaan. Daar staan de (meestal vervallen) tempels midden in de stad en als echte Nederlander heb ik een fiets gehuurd en ben de stad kriskras door gefietst. Op zich wel mooi om te zien, maar ik vond het verder niet heel bijzonder.
De dag erna dus door naar Sukhothai wat een mooi historisch park schijnt te hebben. Wederom een fiets gehuurd en hier doorheen gefietst. Inderdaad ontzettend mooi park wat netjes onderhouden was met grote vijvers met orchideeen. Ben daarna ook nog buiten de oude stadsmuren gaan fietsen om ook nog wat meer van de omgeving te zien en was toen zelf een bezienswaardigheid. Mensen die lachen, roepen, toeteren naar je en kijken je aan alsof je een buitenaards wezen bent. Welke toerist gaat er nou ook buiten de muren fietsen?! Nou ik dus, en ben blij dat ik het heb gedaan want de omgeving is schitterend en er was geen mens te bekennen. Heerlijk om even uit de drukte te zijn en ook even geen tempels te hoeven zien ;).

Na Sukhothai stond de volgende lange busrit op het programma, naar Chiang Mai. Moet zeggen dat de langeafstandsbussen in principe prima geregeld zijn. De verkoop van kaartjes op de busstations is overzichtelijk en de reis is over het algemeen echt comfortabel met verschillende stops om naar de wc te gaan of iets te eten. De tuktuk chauffeur had de bus 's ochtends tegen gehouden waardoor ik nog een bus eerder had dan gepland. Ideaal! Heb de dagen in Chiang Mai een beetje rustig aan gedaan. Je wordt toch best moe van dat reizen en de hele dag dingen te bekijken en bezoeken. Heb wat door de stad geslenterd en de zondagmarkt bezocht. Jeetje wat een grote markt! De hele hoofdstraat staat bomvol kraampjes met eigenlijk allemaal hetzelfde en het is een drukte van jewelste. Regelmatig filelopen dus ;)

Heb Nikki en Marcel weer gezien in en we hebben een trekking met z'n drieen gedaan. Wat was dat ontzettend gaaf zeg! We hebben een 2 daagse trekking gedaan met 1 overnachting. Op dag 1 zijn we eerst naar een butterfly en orchid farm gegaan, wat niet heel veel voorstelde daarna zijn we met de jeep de bergen ingereden en hebben we in een minidorpje geluncht (achteraf bleek dat al het akhadorp, van een van de bergvolken te zijn, jammer dat we daar niet meer van hebben gezien). Na de lunch zouden we gaan lopen naar het olifantenkamp. Nou dat hebben we geweten... Het was bijna rennend de berg op, wat een tempo hadden ze erin zitten zeg! We hebben in ongeveer 3 kwartier naar de top gelopen, waarover je zelf ongeveer 1.5 uur zou doen. Ook om eens even te stoppen en een foto te maken bijvoorbeeld, of gewoon om even op adem te komen. Mag niet klagen verder, mijn conditie blijkt nog goed te zijn maar dit was wel erg snel. Na een afdaling van ongeveer een uur waren we in het olifantenkwamp waar we ook zouden overnachten. Vlak daarna kwamen de olifanten al en kon de eerste groep gaan rijden. Wij zijn in de tussentijd naar het babyolifantje gegaan (die inmiddels ook al 7 jaar is) en hebben hem bananen gevoerd. Daarna ook wij de olifanten op. Super leuk zeg! In eerste instantie op het bankje, maar daarna mocht je ook op de nek van de olifant zitten. Zo ontzettend leuk! Na dit ritje kon je eventueel zwemmen in de rivier, maar omdat het weer er niet echt naar was hebben we daar meer even bij zitten komen en van het uitzicht genoten. Het was inmiddels tijd om te eten. De gidsen hadden in Chiang Mai nog inkopen gedaan, waarvan wij dachten dat het olifantenvoer was. Haha maar we hebben heel lekker gegeten. Rijst met een tofu curry en veel groenten. Na het eten werd er een kampvuur aangemaakt en hebben we daar lekker gezeten. De magic mushrooms gingen het vuur op en daarna konden we ons vermaken met het kijken naar de mensen die er van gegeten hadden. Heb me verbaasd over het feit dat de meeste mensen er zonder nadenken een aantal happen van namen. Ik heb me er toch maar niet aan gewaagd. Een van de gidsen ging behoorlijk van het padje af. Raar om te zien hoe een trip gaat als je het alleen maar uit de boeken kent.
We zijn op tijd naar bed gegaan. althans naar onze matrasjes op een bamboevlonder onder een klamboe. Het zal jullie niet verbazen dat ik niet erg goed heb geslapen, ondanks dat ik moe was..
In de ochtend een lekker ontbijtje van toast en chemische jam en daarna het olifanten wassen. 3 olifanten gingen de rivier in en een paar mensen gingen mee. Nikki en ik dachten ' oh dan doen wij zo wel'. Niet dus, want de olifanten hadden er genoeg van en kwamen er alweer uit. Doordat wij al in bikini klaar stonden en waarschijnlijk een beetje beteuterd stonden te kijken kwamen ze nog een keer terug. Leuk om te doen! Je ziet die dieren helemaal genieten van het water en de aandacht die ze krijgen.
Na het wassen was het wachten op de auto die ons naar het raften en bamboe raften zou brengen. Het raften was ontzettend leuk, niet eens heel eng. Een niveau wat ik precies aan kon ;) Bamboe raften stelde niet heel veel voor, maar evengoed leuk om een keer gezien te hebben. Na een lunch gingen we alweer terug naar Chiang Mai. Die 2 dagen zijn super snel voorbij gegaan en had me sommige dingen wat anders voorgesteld, maar het was een fantastische ervaring!

Nu een dagje bijkomen in Chiang Mai. Ik heb net een pedicure laten doen in een salon die gerund wordt door ex-gedetineerden die onder toezicht staan van een ex-surveillant, als een soort van resocialisatie programma. Vraag me dan toch de hele tijd af wat die meisjes dan gedaan hebben, want ze zien er zo aardig uit en zijn ontzettend vriendelijk. Ga zo lekker aan het zwembad bij het guesthouse liggen en de plannen voor de komende dagen verder uitstippelen. Wilde eigenlijk nu meteen naar het zuiden, maar heb besloten om eerst nog naar Chiang Rai te gaan. Wil graag nog een excursie naar een bergdorp doen en nog wat meer van de natuur hier zien. Vind het wel prettig om even uit de chaos en viezigheid (de uitlaatgassen en smog) van de steden te zijn.

Liefs, Meike

p.s. Ik ben Dames 1 dankbaar voor het survivalpakket, want heb de pleisters, afterbite en blarenpleisters al gebruikt!

• 12 December 2013 - 08:54

Imke:

Gevarieerde avonturen weer! Jaloersmakende fotos...leuk die olifanten! Geniet maar van de natuur en rust. En de temperatuur. Hier weer handschoenen en mutsen!

• 14 December 2013 - 10:46

Rob Fijneman:

Elke keer is het verhaal nog eens nalezen erg leuk. Zeker als je hier zit te luisteren naar muziek over White Christmas. Jij bent helemaal ergens anders. Ben benieuwd hoe kerstmis daar zal zijn. Veel plezier !!!